Expozícia Model: Múzeum súčasného umenia sa mení na scénu, kde sa prelína reč, zvuk a pohyb. Performancia Odtlačky do ticha / Imprints into Silence sa venuje spôsobom, akými umelecké výpovede jemne, ale silno pôsobia na myslenie ľudí a menia dynamiku života v komunitách a v spoločnosti. Aktérmi živej hry sa stávajú samotné umelecké diela a všetci prítomní. Dorota Matejová (traverso, flauty, pohyb) a Lucia Gregorová Stach (text, interpretácia) rozohrajú s publikom priestorovú dialektickú hru, v ktorej sa objavujú slová a zvuky, znejú a miznú, zanechávajú prchavé emócie aj trvalé odtlačky zážitku.
Bez prázdnoty niet priestoru pre tvorivosť. Ani predstavivosť a možnosti toho, čo by sa mohlo zmeniť, vyvinúť, dorásť. Zóny prázdna sú výzvou pre spoločnosť, ktorá sa snaží vyplniť každý okamih, každé miesto a každé ticho. Chýbajúce istoty, fragmenty úplných tvarov a tiel odhaľujú v umeleckých dielach nové formy a nové slobody. Vo svojej nestálosti a bez jasných definícií môžu byť skutočne súčasné a sebavedomejšie ako ich tradiční predchodcovia. Puklinami do ticha sa skúšame preškriabať k autentickým vyjadreniam umelcov a umelkýň. Ovládnutím celého výstavného priestoru v Premostení a vybraných diel v expozícii necháme zaznieť do ticha jadrá ich výpovedí. Od sily krehkosti Ľudského vajca Evy Kmentovej či Golema a Klenotu v lotose Erika Bindera cez Grafické partitúry Milana Grygara, ktoré zaznamenávajú odtlačky stôp ticha ako zastávky v pominuteľnom behu času, až po Prízrak Ladislava Gudernu predkladajúci budúcnosť, kde práve post-apokalyptická prázdnota môže započať vytúžené zmeny a zrod novej spoločnosti.
Kľúčové slová: ticho, odtlačky, telo, obrys, znovuzrodenie, prázdno, pohnutie, zastavenie, miesto, zvuk, slovo, stopa, hranice, (ne)prepojenie
Dorota Matejová, hudobníčka, hráčka na flauto traverso, pohybová performerka, poetka, tvorkyňa hudobno-pohybovo-poetických predstavení. V tvorbe využíva špecifickú zvukovosť traversa, drevených fláut a píšťal, pohyb a vlastnú poéziu. Tvorí performancie improvizovaného aj komponovaného charakteru s cieľom de-konštruovať zaužívané formáty predstavení a koncertov, prinášať hudbu do neformálnych, hudobne netradičných priestorov a posúvať hranice medzi performerom a publikom. Jej fascináciou a inšpiráciou je fyzikalita – tela, zvuku, nástroja, hlasu, poézie – a skúmanie nových spôsobov ako existovať „na javisku”.
Absolvovala konzervatórium v Amsterdame (s Jedom Wentzom) a Kráľovské konzervatórium v Haagu (s Kate Clarkovou a Wilbertom Hazelzetom), kde sa špecializovala na starú hudbu a hru na traverso. Popri hudbe sa venuje fyzickému a hudobnému divadlu nezávislým vzdelávaním prostredníctvom MAPA (Moving Academy for Performing Arts) a vlastným experimentovaním. Žije v Rotterdame a v Bratislave.
Fantasias & Abstractions (2020 – 2023)
Fantasias & Abstractions for Traverso Solo (2023 – 2024)
2 DOMOVY : 2 HOMES (2024 – 2025) Hudba dneška v SNG #49. (2024)
Mgr. Lucia Gregorová Stach, PhD., historička a teoretička umenia. V SNG pracuje od roku 2010 ako kurátorka zbierky modernej a súčasnej grafiky a kresby, kurátorka výstav, v rokoch 2013 – 2022 bola vedúcou kurátorkou zbierok moderného a súčasného umenia, v súčasnosti je senior kurátorkou zbierok moderného a súčasného umenia a zbierky iných médií. Na pôde SNG sa podieľala na príprave mnohých výstav, napr. medzinárodného projektu Mapy – Umelecká kartografia v strede Európy 1964 – 2011 (s D. Čarnou), retrospektívnych výstav Juraja Bartusza, Jany Želibskej (s V. Büngerovou), Milana Adamčiaka (s M. Murínom), samostatnej výstavy Stana Filka (s A. Hrabušickým). V roku 2017 pripravila s Janou Želibskou reprezentatívnu výstavu Swan Song Now v pavilóne Českej a Slovenskej republiky na 57. Bienále v Benátkach. Je autorkou a spoluautorkou viacerých monografií a zborníkov, pravidelne publikuje v odborných časopisoch a zúčastňuje sa na odborných podujatiach, sympóziách a konferenciách doma aj v zahraničí. Desiatky výstav pripravila ako nezávislá kurátorka.
Vyštudovala dejiny umenia a kultúry na Trnavskej univerzite v Trnave, počas štúdia absolvovala ročný študijný pobyt na Ústave dejín umenia Karlovej univerzity v Prahe. Doktorát získala na Katedre teórie a dejín výtvarného umenia a architektúry na VŠVU v Bratislave v roku 2015.