Počas rezidencie v SNG sa O'Hara zameria na skúmanie:
· návštevníkov a pracovníkov galérie
· náhodných okoloidúcich na nábreží Dunaja
· remeselníka Luboša Straku pri vytváraní fujary a píšťaly – 10.4. 13:00-15:00
· skúšky strunového kvarteta – 13.4. 14:00-17:00 v Átriu
Súčasťou rezidencie bude aj záverečné podujatie pre verejnosť:
Performance: O'Hara v spolupráci so slovenskými umelcami (Štefan Szabó, Eva Sajanová, Michal "Krishpin" Zoller a Katarína "Chilli" Čillíková) spojí "Live Transmission" s konceptom "Deep Listening" Pauline Oliveros.
Artist talk: O'Hara predstaví výsledky rezidencie a porozpráva o svojej tvorbe.
Rezidencia Morgan O'Hara v SNG je jedinečnou príležitosťou zažiť umenie v akcii a spoznať fascinujúci koncept "Live Transmission".
Morgan O'Hara (*1941) sa narodila v Los Angeles, vyrastala v Japonsku a následne sa vrátila do USA, kde získala magisterský titul v odbore umenia na Kalifornskej štátnej univerzite v Los Angeles. Svoju prvú samostatnú výstavu mala v Musée Cantonal des Beaux Arts v Lausanne vo Švajčiarsku v roku 1978. V roku 1989 začala spolupracovať s medzinárodnými festivalmi performatívneho umenia. V tom istom roku vytvorila svoje prvé site specific nástenné kresby v De Fabriek v holandskom Eindhovene.
Jej diela sa nachádzajú v stálych zbierkach mnohých inštitúcií vrátane Arkansas Art Center, Národnej galérii v Prahe, Hammer Museum, National Gallery of Art alebo The Metropolitan Museum of Art. Jej stále nástenné kresby (murály) špecifické pre dané miesto sa nachádzajú v Macau Art Museum (Macao, Čína), The Canadian Academy (Kobe, Japonsko) a Free University OZW Building (Amsterdam, Holandsko). V súčasnosti žije a pracuje v Benátkach.
V diele Morgan O´Hara figuruje pohyb ako najbezprostrednejší znak života. Koncept ‚Live Transmission‘- teda živý prenos, zviditeľňuje bežne neviditeľné, alebo prchavé vzorce pohybu prostredníctvom kresby podobnej seizmografu realizovanej v priamej fyzickej forme na papier. Pri pozornom sledovaní intenzity každého segmentu činnosti sa prenáša smer živých čiar, ako aj ich kvalita a intenzita. Táto akcia zakresľovania sa vykonáva koordinovane v rovnakom čase a pokiaľ možno bez premýšľania. Nejde o automatickú kresbu, ale o jej opak, ktorý si vyžaduje veľkú koncentráciu a sústredenie.
Tento časovo-priestorovo-gesturálny archív ľudskej činnosti, ktorý začala O´Hara budovať v roku 1989, v súčasnosti obsahuje približne 3 000 kresieb. Príležitostne zakresľuje aj iné znaky života: pohyb listov na strome, odrazy svetla na vode, zvieratá na farme, pohyb prichádzajúceho prílivu, čokoľvek sa v danom okamihu naskytne. Vzniká tak starostlivo vyberaný predmetný zoznam živého prenosu: kuchári, robotníci v továrni na rezance, sekretárky, mäsiari, obuvníci, výrobcovia matracov, tanečníčky, hudobníčky, sólisti, súbory, kapely, orchestre, dirigenti; básnici, umelkyne, performeri, kaderníci, architektky, lekárky pri operácii, psychiatri, remeselníci ľudového umenia, deti pri hre alebo poľnohospodári.
V rámci svojej bratislavskej dvojtýždňovej rezidencie v SNG bude pomocou konceptu ‚Live Transmission‘ skúmať návštevníkov a návštevníčky, pracovníkov a pracovníčky galérie, ale taktiež ‚vybraných - náhodných‘ okoloidúcich po nábreží Dunaja a v okolí galérie. Súčasťou rezidencie budú taktiež podujatia, kde si verejnosť spolu s umelkyňou bude môcť koncept ‚Live Transmission‘ vyskúšať, alebo sledovať výtvarníčku priamo pri tvorbe. Pôjde o zachytávanie pohybu ľudového remeselníka pri práci a alebo skúška strunového kvarteta na koncert. Pri tomto druhom podujatí sa tak spojí koncept americkej zvukovej umelkyne a skladateľky Pauline Oliveros ‚Deep Listening‘ s konceptom ‚Live Transmission‘,ktorý by sme mohli nazvať taktiež ‚deep observation‘.O’ Hara ukončí rezidenciu 16. apríla artist talkom, pri ktorom predstaví výstupy z rezidencie v SNG a budeme s ňou hovoriť o jej tvorbe – a taktiež performance, na ktorej umelkyňa vystúpi so slovenskými zvukovými umelcami a umelkyňami a performermi (Štefan Szabó a Eva Sajanová) a performarkami (Michal ‚Krishpin‘ Zoller a Katarína ‚Chilli‘ Čillíková).