Zbieram, triedim, vytváram — ako zo svojej zbierky vytrieskať čo najviac?
Peter Pivoda, galerijný pedagóg
Zbieram?
Na prvý pohľad by ste sa ani nemuseli označiť za zberateľa, pretože prvotná asociácia vás prevedie bytom zaprataným od dola až nahor rôznymi predmetmi. V každom z nás sa ale ukrýva zberateľ. Neveríte? Čítajte ďalej! Zozbieranými predmetmi nemusia byť len veci, ktoré sú samé o sebe hodnotné, ale aj také veci, ktorým sám zberateľ udeľuje status cennosti. Nehovoríme o platniach či knihách, ktoré máme niekde uložené a ich význam je viac-menej jasný, ale o nájdených predmetoch, ktoré si z času na čas odložíme, pretože nás oslovili a kdesi sa povaľujú. Teraz máte skvelú príležitosť objaviť a pracovať so zbierkou, o ktorej ste možno ešte dodnes netušili! Spoločne odkryjeme potenciál vašich zásuviek a prevedieme vás procesom kreatívnej práce so zbierkou prostredníctvom krátkych aktivít. Nahliadnite s nami do činnosti našich kurátorov v Slovenskej národnej galérii. A ak si stále myslíte, že žiadnu zbierku predmetov nevlastníte, skúste sa pozrieť do vášho mobilu, či neobjavíte svoju zbierku v digitálnej podobe!
Kde inde sa inšpirovať zbieraním a prezentáciou zbierok, ak nie v galériách, typických zbierkotvorných inštitúciách? Galérie, múzeá umenia majú navyše, oproti iným inštitúciám budujúcim zbierky, zvláštne postavenie. V centre ich pozornosti sú umelecké diela vyjadrujúce sa vizuálnym jazykom, kde často záleží na každom detaile. Ten sa totiž, a to celkom oprávnene, v prostredí galérie stáva objektom pozorného vnímania návštevníkov a návštevníčok. Aby bol zážitok z vnímania diel, hľadania súvislostí a odkrývania ich významov čo najintenzívnejší, kladie sa vysoký dôraz nielen na samotný artefakt, ale aj na formu jeho prezentácie.
Celá zbierka galérie sa spravidla rozdeľuje do menších častí. V Slovenskej národnej galérii sú to tri základné: zbierky starého umenia, zbierky moderného a súčasného umenia, zbierky úžitkového umenia, dizajnu a architektúry. Tie sa ďalej rozdeľujú na základe rôznych kľúčov, napr. obdobia, média alebo umeleckej formy. Každú zbierku spravujú konkrétni kurátori či kurátorky.
Aj keď je dielo v galérii zaradené do určitej zbierky, často sa stáva, že je v rámci výstavy prezentované spolu s dielami, ktoré do tej istej nepatria. Vznikajú tak rôzne zaujímavé kombinácie, ktoré nám dovoľujú vnímať diela v inom, novom kontexte. Príkladom je aktuálna výstava v SNG 7x7. Sedem slobodných úvah o umení, ktorá sa zaoberá aj novými možnosťami (a limitmi) kurátorskej práce v online prostredí. Vedľa seba sa tu ocitajú diela rôznych období a médií, spojené témou, ktorú si kurátori a kurátorky zvolili. Vyskúšajte si podobný postup aj s vašou vlastnou zbierkou a možno tiež objavíte nečakané možnosti.
Triedim!
Doprajte si s vašimi nazbieranými predmetmi spoločnú chvíľu. Skúste sa najskôr zamerať na vnímanie ich fyzickej stránky.
Urobte si pohodlie a rozložte predmety okolo seba. Skúmajte ich postupne podľa týchto atribútov: farba, tvar, lesk. Každý z nich postupne chyťte do rúk a vnímajte štruktúru a teplotu materiálu. Pokúste sa nimi vytvoriť zvuk. Následne ich „nezáväzne“ podľa týchto spoločných atribútov zoskupte do jednotlivých kategórií vedľa seba. Podobne ako sme postupovali my.
Jedným zo základných znakov, ktorý odlišuje zbieranie od hromadenia, je kategorizácia — zaraďovanie zozbieraných predmetov do určitých skupín. Tieto kategórie následne zbierku sprehľadňujú a tiež naznačujú, čo je do nej potrebné doplniť, aby bola kategória (ak je to možné) kompletná. Podobným spôsobom pracujú aj galérie, kde o prírastku do zbierky rozhoduje široký kolektív, tzv. komisia pre tvorbu zbierok. Tá zabezpečuje, aby sa do zbierky dostal taký artefakt, pri ktorom je zhoda, že do nej naozaj patrí, prípadne chýba pre doplnenie niektorej menšej kolekcie.
Chýbali aj vám predmety, ktoré by reprezentovali niektorý atribút? Vymedzením chýbajúcich položiek v zbierke vzniká prvý krok k cieľavedomému zbieraniu typickému pre galerijné zbierky.
Vytváram…
Okrem fyzickej podstaty sa pri zbieraní prejavuje aj významová rovina predmetov. Pohrajte sa teraz s iným princípom zoskupovania vecí, a to na základe významovej podobnosti alebo, naopak, kontrastu. Všimnite si, že takýmto zoskupovaním na základe rôznych kľúčov môžu veci nadobúdať nové významy, často nečakané aj humorné. Zároveň môžete popremýšľať o pridaní ďalších vecí, ktoré sa okolo vás nachádzajú. Takých, ktoré pôvodne zbierku netvorili, ale mohli by význam predmetov doplniť alebo zmeniť.
Tento poznatok významovej interakcie medzi vecami navzájom môžete využiť aj pri prezentácii svojej zbierky pre „publikum“. Jednotlivá vec môže ďalšiu umiestnením vedľa nej napríklad humorne komentovať a súvislosť môže byť zrejmá na prvý pohľad. Alebo môžete takto vytvárať aj zložitejšie vizuálne rébusy — spojenie predmetov na základe voľnejších asociácií, zrozumiteľné až po chvíli dekódovania významu. Umelec Otis Laubert napríklad vytvoril inštaláciu zloženú z nájdených objektov a zavesil ich do rovnakej výšky v menšej kóji. Dielo nazval Aucájder. Sú v tomto prípade outsidermi už viac nepotrebné predmety, ktoré Otis Laubert takto doslova povýšil na súčasť umeleckého diela, alebo je to sebaironizácia umelca, ktorý sa takmer celý život zaoberá zbieraním takýchto vecí?
Otis Laubert: Aucájder, 1985, SNG
Niektoré z vami vytvorených kombinácií môžu byť pre ostatných vizuálne atraktívne, ale úplne zrozumiteľné iba vám. V takom prípade bude záležať iba na vás, či sa budete chcieť o význam podeliť napríklad krátkym komentárom.
Spomínané princípy sa často využívajú aj v galérii, a to nie iba pri samotnom budovaní zbierky, ale aj pri prezentácii diel. Pred samotnou inštaláciou predmetov v priestore je vhodné porozmýšľať aj o ich usporiadaní a prípadnom vyradení alebo pridaní ďalších predmetov do kolekcie. Nezabudnite počas procesu aranžovania sledovať tému kolekcie. Hrajte sa s usporadúvaním predmetov — presúvajte, vrstvite, otáčajte, experimentujte.
Ak už máte svoju kolekciu premyslenú a ste spokojní s jej kompozíciou, čaká vás ešte výber miesta, kde ju odprezentujete. Aj kurátor výstavy rozmýšľa o tom, ako budú videné a vnímané umelecké diela v priestore. Dôležité je nezabudnúť na kvality jednotlivých predmetov, ich rozmery či špecifiká. Aj vy sa môžete zamyslieť nad inštalovaním vašej kolekcie podobne, pretože usporiadanie predmetov a výber miesta je kľúčový a až prezentáciou nadobúda vybraná kolekcia zmysel. Domyslite aj názov, ktorý môže podporiť jej význam a uľahčiť tak jej dekódovanie.
Porozmýšľajte, ktoré plochy sú vhodné na vystavenie vašej kolekcie, nezabudnite, že je dôležité odkiaľ sú predmety viditeľné, či je v blízkosti dostatočné svetlo a či je aj z praktického hľadiska udržateľné prezentovať kolekciu na zvolenom mieste.
Môžete sa pohrať s rôznym rozmiestnením, nielen v horizontálnom, ale aj vertikálnom priestore. Nevyhýbajte sa nápadom uložiť kolekciu na nezvyčajné miesto, ktoré by ste na prvý pohľad odmietli ako nevhodné. Ako podstavce môžete využiť aj navrstvené knihy alebo škatuľu, na dekoráciu využiť drapériu, ktorú môžete nariasiť, alebo sa pohrajte s tieňmi či odrazmi predmetov… Usporiadanie berte ako hru, ktorá nikdy nekončí, pretože aj počas vystavenia môžete prísť na ďalšie možné riešenia a preskupovať následne predmety podľa nálady, ročných období a podobne. Inšpirovať sa môžete aj spôsobmi vystavovania diel v Slovenskej národnej galérii na fotografiách. Všímajte si, ako spôsob inštalácie podporuje dialóg medzi dielami!
Zdieľam aj online?!
Zbierka nemusí byť len v analógovej forme, ale skvelou možnosťou ako odprezentovať vašu zbierku či kolekciu je využiť aj online priestor, ktorý zvýši šance jej zhliadnutia v závislosti od miery vášho exhibicionizmu — zaujať široké masy alebo len okruh priateľov. Aj my sme sa v Slovenskej národnej galérii pustili pred pár rokmi do digitalizácie nielen našich zbierok, ale aj zbierok iných galérií zo Slovenska a Českej republiky. Projekt digitálnej galérie — Web umenia nám umožňuje byť v spojení s umením v akúkoľvek dennú aj nočnú hodinu. Preskúmajte svet umenia aj online!
Väčšina z nás už dlhšie obdobie vlastní smartphone, ktorý využíva aj na zaznamenávanie prchavých momentov života. Fotografie sa nám kopia v mobile, triedené len filtrom letiacich rokov alebo kapacitou pamäťovej karty. Pozrite sa bližšie aj na takýto typ zbierky. Chce to rovnaký čas na vnímanie a jej prebádanie ako pri skúmaní trojrozmerných predmetov, pretože aj vo vašej zbierke fotografií môžete zrazu zistiť, že sa už celé roky venujete fotografovaniu jedného motívu — západu slnka, športových áut, bizarností na uliciach… A keď ste už v sebe objavili skrytého zberateľa a pocítili tú vášeň, skúste sa na vybrané fotografie pozrieť bližšie a vytvorte z nich kolekciu. Postupujte podobne ako pri predošlých krokoch s predmetmi, zamerať sa môžete napr. na opakujúci sa motív, tému, spôsob záberu či podobnú farebnosť… A na prezentáciu vášho digitálneho obsahu môžete využiť sociálne siete! Instagram ponúka možnosť vloženia až desiatich fotografií do jedného príspevku a Pinterest umožňuje pridávať piny vo forme jednej fotografie alebo koláž piatich. Krátkym popisom môžete divákov ešte oboznámiť so zámerom kolekcie alebo dopovedať jej príbeh. V oboch prípadoch ostane kolekcia visieť na vašom profile. A ak vás zaujal proces práce so zbierkami a chceli by ste sa s nami podeliť o vaše kolekcie, označte ich hashtagom #zbieramEDUSNG. Tešíme sa na ne!
Som.
So zbierkou, či už fyzickou alebo digitálnou, sa dá ďalej pracovať kedykoľvek budete mať chuť. Hoci je väčšinou tvorená statickými a neživými predmetmi, ide o živý organizmus — počet predmetov v nej neustále rastie a každý ďalší prírastok môže vždy nanovo rozdať karty významov a vzájomných súvislostí. Preto je dôležité sa k zbierkam v určitých intervaloch vracať, skúmať a prehodnocovať ich a výsledky ďalej prezentovať.
Zbierka navyše nevypovedá len o samotných predmetoch, vždy odhaľuje viac aj o subjekte zbierania — nás samých. Je tak aj ideálnym nástrojom nielen (seba)prezentácie, ale aj (seba)spoznávania. Tak ako galerijná zbierka reprezentuje dôležité etapy života spoločnosti, môže súkromná zbierka odzrkadľovať záujem a povahu zberateľa. Dozvedeli ste sa aj vy o sebe niečo nové?