Výtvarná rozcvička: Umenie a náboženstvo
Náboženské predstavy sú založené na viere v neuchopiteľné sily, javy či vzťahy. Ako niečo tak abstraktné vyjadriť vo výtvarnom umení? A prečo sú obrazy pôvodne určené pre náboženské rituály a osobnú zbožnosť obdivované v galériách ako umelecké diela? Video načrtáva na niekoľkých príkladoch výtvarné problémy, s ktorými sa umelci a umelkyne stretávajú pri tvorbe náboženských diel.
Workshop predstavuje techniku modelovania alobalom, umožňujúcu uchopiť a vyjadriť vzťah vonkajšieho a vnútorného.
Vzdelávacie video nadväzuje na iŠVP pre 2. stupeň ZŠ, primárne na prierezovú tému Multikultúrna výchova a predmet Výtvarná výchova – tematické celky Možnosti zobrazovania videného sveta, Galéria v škole a Výtvarné vyjadrovacie prostriedky. Téma však ponúka presahy aj do dejepisu a spracúva podnety z etickej výchovy, občianskej náuky či globálneho vzdelávania.
Ako pracovať s videom na vyučovaní?
Analýza témy: Pozrite si video vopred, vyberte kľúčovú časť animácie pre konkrétny vyučovací predmet a preberanú tému a pripravte si súvisiace otázky.
Evokácia: Položte úvodné otázky alebo začnite krátku diskusiu, ktorou žiakov a žiačky uvediete do problematiky. Otázky môžu súvisieť so skúsenosťami žiakov a žiačok s náboženskými artefaktmi a zisťovaním ich názorov na začlenenie týchto objektov do galerijných zbierok. Vhodnou témou je tiež viera – nielen v božstvo – a jej význam pre človeka. Tému videa môžete naznačiť a prediskutovať ešte pred jeho pozeraním prostredníctvom kolekcie súvisiacich diel a ich krátkej vizuálnej analýzy.
Realizácia a konfrontácia: Prehrajte video, v prípade potreby aj viackrát, a spolu so žiakmi a žiačkami ho slovne vyhodnoťte. Môžete si pomôcť otázkami: akú funkciu mali diela prezentované vo videu?; akými prostriedkami môžu umelecké diela napĺňať náboženskú funkciu?; menilo sa postavenie náboženských obrazov v minulosti?
Žiaci a žiačky môžu spoločne vytvoriť pojmovú mapu, do ktorej zaznačia špecifické charakteristiky diel spomínaných vo videu a s pomocou pedagogického vedenia budú hľadať ich vzájomné vzťahy. Môžu napríklad sledovať postoj jednotlivých náboženských predstáv k zobrazovaniu ľudí či božstva, prípadne sa zamerať na výtvarné nástroje vedúce k prehlbovaniu viery. Spoločná identifikácia svetových náboženstiev podľa ilustrácií v úvode videa je vhodnou príležitosťou pre podnietenie diskusie o náboženskej tolerancii a multikulturalizme.
V ďalšom kroku kolektív diskutuje o viere ako takej. Je viera vždy spojená s nejakým božstvom? Zdôraznite osobný a intímny charakter viery. Ak sa podarí zabezpečiť bezpečné a tolerantné prostredie, žiaci a žiačky môžu zdieľať čomu, resp. v čo veria. Diskusia smeruje k uvedomeniu si, ako náročné je vyjadriť osobné pocity navonok. Aj v prípade výtvarného umenia.
Tvorivý workshop: Na diskusiu o osobnom a vnútornom žiaci a žiačky nadviažu workshopom, pri ktorom budú pracovať s vnútornou, respektíve vonkajšou formou. Workshop je zameraný na snímanie tvaru pomocou krehkého a tvárneho materiálu – alobalu. Pri práci pripomínajte krehkosť materiálu aj samotnej témy osobnosti.
Workshop podnecuje trpezlivosť pri práci s jemným materiálom, skúmanie objemov a zároveň objavovanie vlastností každodenných predmetov. Pomenovávanie výsledných objektov vo vzťahu k povahovým črtám osobnosti podporuje symbolické a abstraktné uvažovanie.
Vyhodnotenie: Vzniknuté objekty žiaci a žiačky umiestnia alebo vystavia vedľa seba a diskutujú o charakteristikách osobností, o vzťahu či konflikte vnútorných a vonkajších vlastností. Dôležitým momentom je aj uvedomenie si úskalí výtvarného znázorňovania abstraktných tém.
S výtvarnými dielami použitými vo videu môžete ďalej pracovať aj samostatne v rámci vyučovania.