Výtvarná rozcvička: Mier a konflikt
Animácia predstavuje rôznorodosť pohľadov na tému konfliktu a vojny vo výtvarnom umení naprieč storočiami. Prechádza od zbožšťovania v podobe starovekého boha vojny, cez popisné zachytávanie historických udalostí spojených s vojenskými operáciami, propagandu v umení 20. storočia až po výpoveď o traume z vojny z pohľadu jej priamych účastníkov.
V tvorivom workshope si žiaci vyrobia plagát, ktorý reprezentuje ich významnú životnú hodnotu, konkrétny názor či postoj. Heslá či symboly spracujú technikou koláže, tupovania alebo striekania farby za použitia pozitívnych či negatívnych šablón.
Vzdelávacie video nadväzuje na iŠVP pre 2. stupeň ZŠ, primárne na predmety Dejepis 5. ročník – tematický celok Človek a komunikácia (konflikt, vojna mier, obete) a Výtvarná výchova 5. ročník – tematický celok Výtvarné vyjadrovacie prostriedky (pozitív a negatív na ploche, šablóny z obrysového tvaru). Téma však ponúka presahy aj do vyšších ročníkov Dejepisu a spracúva podnety z Etickej výchovy či Globálneho vzdelávania.
Ako pracovať s videom?
Analýza témy: Pedagóg si pozrie animáciu vopred, v súvislosti s predmetom a preberanou témou vyberie kľúčovú časť animácie a pripraví si relevantnú sériu otázok.
Evokácia: V nadväznosti na tému učiteľ položí úvodné otázky, alebo realizuje krátky brainstorming, ktorým žiakov uvedie do problematiky. Otázky môžu súvisieť so skúsenosťami žiakov s konfliktmi, názormi na príčinu ich vzniku či s návrhmi na riešenia konfliktných situácií. Iným variantom evokácie môže byť prehliadnutie kolekcie diel a určovanie témy videa pred jeho pozeraním na základe krátkej vizuálnej analýzy.
Realizácia: Učiteľ prehrá video, v prípade potreby aj viackrát, a spolu so žiakmi ho slovne vyhodnotí. Pomáha si otázkami: „Prečo je niekedy v umení vojna prezentovaná pozitívne? Akými prostriedkami to autori dosahujú? Ako sa prezentácia vojny mení v súvislosti s priamou skúsenosťou z boja?“ Učiteľ môže jednotlivé diela v animácii spoločne so žiakmi zakresliť do časovej priamky, prípadne z nich vybrať dve a hľadať medzi nimi rozdiely po obsahovej, ale aj po formálnej stránke.
Konfrontácia: Žiaci v reakcii na aktivitu v evokácii navrhnú slovné spojenie, výstižne reprezentujúce ich osobný postoj či názor na potrebu hľadania pokojných riešení konfliktov.
Tvorivý workshop: Slovné spojenia žiaci doplnia symbolmi alebo znakmi. Spracujú ich za použitia pozitívnych či negatívnych šablón technikou koláže, tupovania alebo striekania farby. Vytvoria tak plagáty, ktoré poskytujú možnosti na ďalšiu interpretáciu a diskusiu.
Vyhodnotenie: Plagáty žiaci umiestnia na nástenky v škole, alebo z nich vytvoria prezentáciu na školský web. Učiteľ individuálne vyhodnotí aktivitu počas workshopu, zvolený slogan, symboly a realizáciu plagátu po výtvarnej stránke. Žiaci tiež môžu hlasovať o najvýstižnejšom plagáte.
S výtvarnými dielami použitými vo videu môžete ďalej pracovať aj samostatne v rámci vyučovania.
Výtvarné diela použité vo videu:
Úvodná zvučka ̶ animácia & ilustrácie: Ové Pictures (Veronika Obertová & Michaela Čopíková)
Animácia: Ové Pictures, Kriss Sagan
Fotografie & stop-motion animácia workshopu: Šimon Lupták & Magdaléna Kuchtová
Strih: Šimon Lupták
Námet & scénar: Marcela Kvetková, Eva S. Kotláriková, Magdaléna Kuchtová
Zvuk & hudba: Stroon
Nahovorila: Mária Ševčíková
Námet workshopu & realizácia: Magdaléna Kuchtová
Grafická úprava: Pavlína Morháčová
Hlavný partner projektu: Férová nadácia O2