Výtvarná rozcvička: Ľudia v pohybe
Pohyb patrí k životu, je jeho prejavom. Čo nám môže povedať o živote spoločnosti? Čo motivuje ľudí, aby sa presúvali? Je migrácia príležitosťou na lepší život?
Vzdelávacie video Slovenskej národnej galérie a Človeka v ohrození, n. o., vtiahne žiakov a žiačky do témy migrácie prostredníctvom vizuálneho umenia. V animovanom videu a tvorivom workshope sa pozrieme na pohyb ľudí optikou rôznych časových období. Veľa nám napovie o spôsobe života a dejinných udalostiach. Na tvorivom workshope žiaci a žiačky zmapujú históriu migrácie vo svojej rodine a vytvoria jej výtvarný záznam.
Vzdelávacie video je určené pre 2. stupeň ZŠ, no využijete ho aj pre mládež na stredných školách či v neformálnom vzdelávaní. Video spolu s tvorivým workshopom je vhodné pri vyučovaní predmetov ako geografia (mesto a vidiek, mechanický pohyb obyvateľstva, mapa, legenda atď.), dejepis (rodostrom, rodinný album, vysťahovalectvo, priemyselná revolúcia, modernizácia, industrializácia atď.), etická výchova (rodina, v ktorej žijem), výtvarná výchova (podnety fotografie, podnety poznávania sveta) či technika (objavy a vynálezy, remeslo, pracovný stroj atď.), rovnako aj v prierezovej téme osobnostný a sociálny rozvoj.
Video je vhodné v rámci hodín globálneho vzdelávania, kde ho môžete prepojiť s témou migrácie (migrácia v rámci krajiny, medzinárodná, typy migrácie – sezónna, nevratná či sezónna atď.), s témou rozvoja, ľudských práv či prírodných zdrojov.
Môže byť tiež nástrojom, ako otvoriť tému utečenectva a vojny na Ukrajine. Jeho začlenenie a nadväzné aktivity však citlivo vyberte, najmä ak v triede máte deti s ruskými či ukrajinskými koreňmi, prípadne z krajín, ktoré zažili vojnový konflikt.
Ako pracovať s videom?
Analýza témy: Pozrite si video vopred, vyberte kľúčovú časť animácie pre konkrétny vyučovací predmet a preberanú tému, pripravte si súvisiace otázky. Stanovte si vzdelávacie ciele, ktoré chcete na hodine dosiahnuť. Nezabudnite, že žiaci a žiačky by mali zadanie na tvorivý workshop poznať v predstihu, aby si pred samotným tvorivým workshopom mohli zistili odpovede na otázky z výskumnej úlohy, ktorou zmapujú históriu pohybu svojej rodiny. Dostatočne vopred avizujte túto hodinu, aby mali dostatočný čas zistiť informácie o miestach, na ktorých žili a kam sa sťahovali ich rodinní príslušníci.
Evokácia:
1. Nalaďte žiakov a žiačky na tému hodiny. Na dva kusy papiera napíšte veľkými písmenami: ÚPLNE SÚHLASÍM a VÔBEC NESÚHLASÍM. Pripevnite ich do protiľahlých kútov alebo na opačné steny triedy. Miestnosť upravte tak, aby ste vytvorili dostatok priestoru na pohyb medzi dvoma papiermi. Ideálne je presunúť všetky stoly a stoličky na kraj, kde nebudú zavadzať.
2. Vyzvite žiakov a žiačky, aby zaujali miesto na škále podľa toho, k akému názoru sa prikláňajú. Môžu sa postaviť na ktorékoľvek miesto na pomyselnej čiare medzi dvoma jednoznačnými názormi. Vysvetlite, že neexistuje správna odpoveď, ide len o to, aby vyjadrili svoje postoje.
3. Postupne prečítajte nasledujúce výroky a nechajte žiakom/žiačkam dostatok času, aby zaujali pozíciu na názorovej škále. Niektorých z nich potom vyzvite, aby svoju pozíciu odôvodnili. Dajte priestor osobám oboch pólov škály, ale aj z jej stredu.
Cestovanie je najlepší spôsob, ako spoznávať svet.
Všade dobre, doma najlepšie.
Každý by mal žiť tam, kde sa narodil.
Je dobré migrovať, keď nemám dobré podmienky na život vo svojej domovine.
Túžim žiť alebo študovať v zahraničí, pretože tam budem mať lepšie príležitosti.
Realizácia a konfrontácia:
4. Pustite video Ľudia v pohybe. Zvážte, či ho pustíte v celej dĺžke, alebo video zastavíte pred tvorivým workshopom v čase 5:21. Video môžete pustiť aj viackrát, podľa potrieb triedy.
5. Na video nadviažte krátkou reflexiou pomocou týchto otázok:
Čo nové alebo prekvapivé ste sa vo videu dozvedeli?
Prečo sa ľudia v minulosti začali viac presúvať z vidieka do miest?
Z akých dôvodov ľudia migrujú?
Aké objavy či okolnosti umožnili ľuďom jednoduchšie migrovať? Ktoré považujete za najdôležitejšie? Prečo?
Prečo ľudia zo Slovenska migrovali v minulosti? Z akých dôvodov migrujú dnes?
Viete uviesť príklady zo Slovenska alebo zo sveta, kde sú ľudia nútení opustiť svoje domovy? Z akých dôvodov odchádzajú?
Tvorivý workshop:
6. Začnite tvorivý workshop spustením videa v čase 5:21. Vyzvite žiakov a žiačky, aby vytvorili mapu histórie migrácie ich rodiny a nezabudli na legendu. Upozornite ich, koľko času majú na zvládnutie zadania. Poskytnite im potrebné pomôcky a podporu počas tvorby.
7. Požiadajte ich, aby svoje mapy prilepili na tabuľu. Nechajte im dostatočný čas, aby sa mohli zoznámiť s mapami, ktoré vytvorili ostatní.
Vyhodnotenie a reflexia:
8. Pokračujte krátkou diskusiou pomocou týchto otázok:
Aká pre vás bola tvorba mapy pohybu vašej rodiny? Čo bolo na dnešnej hodine náročné a, naopak, čo ľahké?
Čo ste sa dozvedeli o vašej rodine? Ako ste zisťovali informácie o členoch rodiny? Z akých zdrojov ste čerpali informácie
Poznali ste príbehy členov vašej rodiny, ktorí migrovali? Z akých dôvodov opustili svoj domov? Išlo o dobrovoľnú, alebo o nútenú migráciu?
Prečo sa vaša rodina usadila práve na mieste, kde žijete?
Čo by malo spĺňať miesto, aby sme ho mohli nazvať bezpečným a spokojným domovom? Žijete v takom mieste?
Kde by ste chceli žiť v budúcnosti vy, keby ste sa mohli slobodne rozhodnúť? Prečo?
Metodická príručka k videu:
Príručka rozširuje možnosti práce s videom na jednotlivých predmetoch v škole (2. stupeň ZŠ a SŠ). Bezplatne si ju môžete objednať na portáli Globálne vzdelávanie.
Animácia a ilustrácie v úvodnej zvučke: Ové Pictures (Veronika Obertová & Michaela Čopíková)
Animácia dielu: Ové Pictures, Kriss Sagan
Ilustrácie a výtvarné návrhy a réžia: Ové Pictures
Námet a scenár: Lenka Putalová & Lukáš Osvald (Človek v ohrození), Marcela Kvetková & Eva Kotláriková (SNG)
Námet workshopu a realizácia: Katarína D. F. Siposová
Scenár workshopu: Peter Zákuťanský & Katarína D. F. Siposová
Réžia a strih workshopu: Peter Zákuťanský
Kamera: Jakub Jančo
Zvuk a hudba: Jonatan Pastirčák
Zvuk: Adam Matej
Nahovorila: Táňa Pauhofová
Grafická úprava: Pavlína S. Morháčová
Úvodná znelka: Stroon