„Rada by som do tohto projektu vniesla môj osobný pohľad, spomienku na Marka, s ktorým som sa stretla na VŠVU v raných 90. rokoch nielen ako návštevníčka školských prieskumov, ale aj ako oponentka jeho teoretickej diplomovej práce. Zaujala ma už jeho raná školská tvorba, jednu akrylovú maľbu zo série Tiene (1994) som ako šéfredaktorka časopisu Profil, napriek protestom pedagógov školy, navrhla na titulku časopisu (Profil 2/1994), opakovane v roku 2004 to bola lízanka z jeho skvelého Lingvistického efektu. V prednáške sa pokúsim o priesečníky medzi Markovou tvorbou a mojimi odbornými aktivitami. Budem sa pýtať, prečo som na dnes polozabudnutú výstavu Prelet anjela (Synagóga, GJK Trnava, 1998) zaradila objekt Motýlí efekt a nie iné diela, ako som vnímala jeho tvorbu z pozície recenzentky výstavy Exteriér verzus interiér (1996) či členky komisie Ceny Oskára Čepana (2001), ktorú vyhral. Bude to rozprávanie proti prúdu času spojené s odkrývaním vrstiev spomienok a preverovaním toho, čo zostalo z minulosti dodnes platné.“
Mgr. Jana Geržová (1951), historička, kritička, kurátorka, od roku 1992 šéfredaktorka časopisu Profil súčasného výtvarného umenia. Venuje sa umeniu druhej polovice 20. storočia s presahmi k súčasnosti. Okrem výskumu analytických a konceptuálnych tendencií, stratégií citácie, apropriácie a postprodukcie, site-specific inštalácií, sa ťažiskovo venuje feminizmu a skúmaniu maľby v kontexte postmediálnej situácie. V roku 1993 bola kurátorkou slovenskej reprezentácie na 45. benátskom bienále s projektom D. Fischera. V Synagóge – Centre súčasného umenia v Trnave v rokoch 1994 – 2001 iniciovala tri medzinárodné cykly výstav Umenie aury, Pamäť miesta a Vymedzenie priestoru.
Podujatie k výstave
Marko Blažo: Celý človek