Výtvarná rozcvička: Prechádzka mestom
Pozrime sa novými očami na mesto, ktoré nás obklopuje. Čo vieme vyčítať zo stien budov a ulíc mesta? Prejdite sa s nami po meste a všimnite si, ako sa vyvíjalo v priebehu rokov. Usporiadanie mesta nám prezradí veľa o tom, ako ľudia žili v minulosti a ako sa zmenil ich spôsob života dnes.
V tvorivom workshope sa naučíte nakresliť jednoúbežníkovú perspektívu, jeden z nástrojov na zobrazenia ilúzie priestoru v 2D.
Vzdelávacie video nadväzuje na iŠVP pre 2. stupeň ZŠ, primárne na predmet Výtvarná výchova – tematické celky Podnety architektúry, Možnosti zobrazovania videného sveta, Galéria v škole, Podnety filmu a videa. Sekundárne sa dá video prepojiť s predmetom Matematika – tematický celok Rysovanie kvádra a kocky či s predmetom Dejepis – Obrazy stredovekého mesta (premena mesta od stredoveku po súčasnosť). Animáciu možno použiť aj v rámci školského klubu pre 2. stupeň ZŠ.
Ako pracovať s videom?
Analýza témy: Pedagóg si pozrie animáciu vopred, v súvislosti s predmetom a preberanou témou vyberie kľúčovú časť animácie a pripraví si relevantnú sériu otázok. (Ako sa odzrkadľujú historické obdobia v meste? Otázka sociálneho bývania.)
Evokácia: V nadväznosti na tému pedagóg položí úvodné otázky, či realizuje krátky brainstorming, ktorým žiakov uvedie do problematiky. Kľúčové a väčšinové otázky zapíše. (Ako rozlišujeme nové a staré budovy? Aké architektonické slohy poznáme? Aké materiály boli použité pri stavbe? Aké spoločenské pomery vplývajú na spôsob stavby? Kto má na starosti plánovanie v meste – kde stavať a kde nie? Aké funkcie má mesto? Čo máte najradšej na meste?). Iným variantom evokácie môže byť prehliadnutie kolekcie diel a určovanie témy videa pred jeho sledovaním na základe ich krátkej vizuálnej analýzy.
Realizácia a konfrontácia: Následne sa prehrá video aj viackrát. Pedagóg sa opäť vráti k počiatočným otázkam a pomenuje rozdielne názory a diskutuje so žiakmi, ako sa zmenil ich pohľad. Opäť je možné použiť kolekciu diel a nechať žiakov zostaviť chronologickú premenu mesta, hľadať stavebné slohy v dielach, alebo sa rozprávať o funkciách budov v minulosti.
Tvorivý workshop: Téma na zobrazenie perspektívy môže byť prispôsobená veku žiakov. Pre nižšie ročníky je vhodné pracovať s prírodou (aleje, stromoradia s drobnou architektúrou). Formu diskusie a priebežného prehodnocovania volia pedagógovia aj v časti workshop. Slúži na priebežné formovanie ideí pri tvorbe.
Vyhodnotenie: Záverečné vyhodnotenie tvorivých výsledkov prebieha spoločne, ale je postavené na individuálnom pozitívnom zhodnotení jednotlivých výtvorov. Súčasťou môže byť aj prechádzka mestom nasledujúcu hodinu a sledovanie historických období v mestskej architektúre a tiež empirické overovanie zákonov perspektívy.
S výtvarnými dielami použitými vo videu môžete ďalej pracovať aj samostatne v rámci vyučovania či pri diskusii o okrajových témach videa.
Výtvarné diela použité vo videu:
Úvodná zvučka ̶ animácia & ilustrácie: Ové Pictures (Veronika Obertová & Michaela Čopíková)
Animácia: Ové Pictures, Kriss Sagan
Fotografie & stop-motion animácia workshopu: Šimon Lupták & Magdaléna Kuchtová
Strih: Šimon Lupták
Námet & scénar: Marcela Kvetková, Eva S. Kotláriková, Magdaléna Kuchtová
Zvuk & hudba: Stroon
Nahovorila: Mária Ševčíková
Námet workshopu & realizácia: Magdaléna Kuchtová
Grafická úprava: Pavlína Morháčová
Hlavný partner projektu: