Výtvarná rozcvička: Hľa, človek
Ako zobrazuje umenie ľudskú postavu, naše telo a ako skúma našu rôznorodosť? Video s názvom Hľa, človek! predstavuje diela výtvarníkov druhej polovice 20. storočia a ich prístup k zobrazeniu figúry či k práci s vlastným telom. Načrtáva tiež, ako sa v rôznych historických obdobiach menili predstavy o ideálnom ľudskom tele. Workshop ukazuje, ako si odliať detaily vlastného tela do krehkej sadry.
Obsah videa voľne nadväzuje na iŠVP pre 2. stupeň ZŠ, primárne na predmet Výtvarná výchova a je určený pre žiakov od 6. ročníka vyššie, ktorí si začínajú viac uvedomovať vlastné telo.
Ako pracovať s videom?
Analýza témy: Pri tvorbe videa sme najmä sledovali, ako sa mení spôsob zobrazenia človeka v umení a načrtli sme výraznú zmenu podoby zobrazenia tela v 2. polovici 20. storočia. Pedagógom odporúčame, aby si video najprv pozreli sami a urobili si analýzu štruktúry témy nadväzujúcu na učivo, ktoré práve preberajú, alebo na vek detí, s ktorými pracujú.
Evokácia: Pred sledovaním videa môže pedagóg zozbierať predstavy žiakov o téme. Buď voľnou diskusiou, keď žiaci odpovedajú na vopred pripravené otázky (Ako umenie zobrazuje telo človeka? Aký je v súčasnosti ideál krásy? Čo to ovplyvňuje? apod.), alebo spoločným pozretím jedného či dvoch diel z kolekcie, ktoré sú vo videu použité.
Realizácia a konfrontácia: Pozrite si spolu so žiakmi video na hodine v škole, alebo im pošlite link v rámci dištančného vzdelávania. Porovnajte spoločne ich predstavy o téme pred a po pozretí videa. Pozrite si video aj viackrát a prediskutujte s deťmi, ako a či dobre rozumejú jeho obsahu. Pýtajte sa, ktoré dielo ich zaujalo a prečo? Spoločne zhrňte a pomenujte nosné témy videa (Aké podoby môže mať zobrazenie ľudského tela v umení?).
Tvorivý workshop: Úvodnou motiváciou pred workshopom môže byť spoločná diskusia o tom, ako žiaci vnímajú vlastné telo. Upriamte ich pozornosť na štruktúru kože, ktorá je u každého jedinečná a odlišuje nás od iných ľudí. Následne si vyskúšajte jeden zo spôsobov vytvárania stopy či záznamu vlastného tela – odtláčanie a odlievanie do sadry.
Vyhodnotenie výsledkov workshopu môže poslúžiť aj ako celková sumarizácia – žiakov sa opäť pýtajte, ako a či sa zmenil ich pohľad na diela a tému videa po skúsenosti s odlievaním vlastného tela.
S výtvarnými dielami použitými vo videu môžete ďalej pracovať aj samostatne v rámci vyučovania.
Výtvarné diela použité vo videu:
Úvodná zvučka ̶ animácia & ilustrácie: Ové Pictures (Veronika Obertová & Michaela Čopíková)
Animácia: Ové Pictures, Kriss Sagan
Fotografie & stop-motion animácia workshopu: Šimon Lupták & Magdaléna Kuchtová
Strih: Šimon Lupták
Námet & scénar: Marcela Kvetková, Eva S. Kotláriková, Magdaléna Kuchtová
Zvuk & hudba: Stroon
Nahovorila: Mária Ševčíková
Námet workshopu & realizácia: Magdaléna Kuchtová
Grafická úprava: Pavlína Morháčová
Hlavný partner projektu: Férová nadácia O2